Article NRF is supported by Research Projects( 탈식민주의 시각에서 본 {토지}의 일본.일본인.일본론 | 2007 Year 신진연구자지원사업(인문사회) | 이상진(한국방송통신대학교) [ NRF 인문사회 연구책임 1회 수행 / 공동연구 2회 수행 / 학술논문 25편 게재 / 총 피인용 154회 ] ) data is submitted to the Intermediate results
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Journal | 현대소설연구 - 학진등재 (ISSN : 12293830) |
ᅟPublication History | 2010년 04월 01일 / No.43 / pp. 410 ~ 445 |
Publisher/ᅟInstitute | 한국현대소설학회 |
Primary Author | 이상진 |
Author number | 1 |
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Journal | 현대소설연구 (ISSN : 12293830) |
Publisher | 한국현대소설학회 (The Society Of Korean Fiction) |
Volums(Issue) | (43) |
Date | 2010.04 |
Page | 409 ~ 445 (37 pages) |
Author/Attach | 이상진(한국방송통신대학교) |
Research Area | |
Keyword | 탈식민주의, 박경리, <토지>, 식민체험, 일본, 피식민자, 기억, 망각, 은폐, 양가성, 반전, 일본문학, 반식민주의, 민족주의, 전후작가. Toji, Kyongni Park, Postcolonialism, Experience in the Colonial Period, Japan, Memory, Nationalism, Ambivalence |
Abstract
- 이 연구는 탈식민주의적 관점에서 박경리의 <토지>를 새로 읽어내려는 데 목적이 있다. <토지>는 식민지 시기의 역사를 배경으로, 식민체험세대 작가에 의해, 민족담론이 가장 왕성한 시기에 창작된 소설이다. 또한 이 작품은 서사적 완결성과 미학적 측면에서 문제가 될 만큼 일본론이 장황하게 삽입되고 노골적인 비판이 드러나고 있어, 반일적인 색채가 짙은 민족주의적 텍스트로 인정되어 왔다. 이것은 일본으로부터 일본어로 배운 가치관, 자기 속의 ‘일본적인 것’을 몰아내려는 식민체험세대의 필사적인 극복행위의 표지로 뒤집어 해석할 수 있다. 이를 위해, 본 연구는 <토지>에 산재해 있는 일본에 관한 모든 담론, 곧 서사공간으로서의 일본, 허구적 일본인에 대한 형상화, 대화와 서술 속에 나타난 일본론을 찾아내어 해석하는 데 초점을 두었다. 서사공간으로서 일본은 주로 동경유학 출신 지식인들과 관련되어 배경으로 등장한다. 동경에서는 동경유학생 집단의 이중성과 일본에 이주한 조선인 노동자의 열악한 삶이 대조적으로 다루어진다. 특이한 것은 동경의 조후지역에서 조선인과 일본인의 애정의 갈등과 자유로운 결합, 그리고 혼혈 2세대의 평화로운 성장이 이루어진다는 것이다. 그러나 식민지 조선의 척박한 풍경과는 대조적으로 평화롭고 세련된 문화적 풍경을 보여주는 이 일본 내 공간을 작가는 일제의 대륙침략에 대한 비판으로 채워 넣고 있다. <토지>에는 50여명의 일본인이 등장하지만, 악행의 체현자로서 집단적 전형성을 띠지 않는다. 오히려 각 집단마다 일제의 통치에 대해 비판적이고 인간적인 일본인을 배치하여 균형 있는 서술을 하고 있다. 이것은 역사상의 실존인물에 대한 언급에서도 똑같이 나타나며, 일제의 전쟁은 일본인들에게도 큰 상처가 되었음을 보여줌으로써 제국주의 논리와 인간을 대립시키고 있다. 한편 애국심과 자기 부정의 모순에 시달리는 두뇌 집단의 형상화를 통해 일제의 맹목적인 침략행위의 허구성을 고발하고, 일제의 패망을 예고한다. <토지>에 삽입된 일본론은 물질주의와 반생명성에 대한 노골적인 비판으로 이어진다. 그런데 일본문화론은 대개 한국의 전통문화와 비교되어 은유적이고 세련된 분석으로 나타나며, 일본 제국주의에 대한 비판, 현인신에 대한 비판은 매우 직설적이다. 이와는 달리, 등장인물의 대화 속에는 일본체제에 저항하고 전쟁을 반대한 일본작가와 문학작품이 호의적으로 언급된다. 특히 오가다 지로와 쇼지 부자(父子)의 서사와 문학론은 민족주의적 갈등을 넘어, 생명과 자유라는 핵심 테마에 닿아있다. 결국 <토지>의 일본관련 서사에 나타난 미묘한 균열은 식민체험세대인 작가 박경리의 균열된 식민의식을 반영하는 것이라 할 수 있다. 다시 말해 식민지 시기의 체험을 재구축하는 과정에서 은밀하게 작동된 억압과 저항의 결과, 예속도 배타도 아닌 제3의 시선에서 양가성을 지닌 글쓰기의 형태가 나타났던 것이다.
- The purpose of this study is to research the fictional formation of Kyongni Park's Toji from the post-colonial perspective. The setting of Toji is the colonial period, which the author had experienced and survived. Moreover, the novel was written during a period when the spirit of nationalism was flourishing most strongly within Korean society. The novel has been considered a nationalistic text filled with anti-Japanese sentiment. It portrays a naked criticism against Japan and its rule over the Korean peninsula, which sometimes seems to injure its narrative integrity and aesthetic balance. This is interpreted as a desperate gesture of the generation who had experienced the colonial period, to overcome what was taught by Japan and the Japanese language, and to remove the remains of Japanese rule. This is most evident in Section 5 of the novel, which covers the later colonial period. With these issues in mind, this study searches and interprets all the discourses within the novel about Japan, including Japan as a narrative space, the creation of fictional Japanese people, and the ideas about Japan revealed in dialogues and narratives. Japan as a narrative setting enters as a background concerning the Korean intellectuals, a major group of characters in the latter part of the novel. Specifically the writer chooses Tokyo as a place for portraying the duplicity of the identites of Korean students in Japan and the deteriorating lives of the migrant Korean laborers. What is striking is the loves and conflicts between the Korean and Japanese characters, and the free and peaceful development of the second, mixed generation portrayed in the Johu region of Tokyo. To illustrate, the story of Ogada Jiro and his son touches the fundamental theme that how life and freedom can overcome racial discord. Even though Japanese savagery is narrated in detail by the witnesses of the Kwandong earthquake and the Nanjing massacre, they are not placed in the plot for the majority of the characters of the novel. Therefore the Japanese characters in the novel, who amount to almost fifty, are not generally portrayed as a group of evil-doers, except for the police-officers and soldiers. On the contrary, the author tries to place some humanistic Japanese characters who criticize the existing Japanese imperialism. Undoubtedly, it is the big ideology of Japanese Imperialism that the writer cautions and abhors. The picture of Japan portrayed in Toji is connected to its criticism against materialism and anti-lifeness. Compared with traditional Korean culture, Japanese culture is elegantly analyzed by utilizing metaphor, and the criticisms against Japanese Imperialism and its idea of Tenno is very plain and straightforward. However, the characters' dialogues mostly comprise the cultured Japanese authors with determined thought and personality and the literary works. Especially the socialist author Nakano Shigeharu is reflected in the portrayal of the character of Ogada Jiro, and the ideological career of a socialist like Gotoku Shusui is positively described revealing the reflective consciousness of the convert Japanese intellectuals staying in Xinjing. These also reveal the fissures between the intentional anti-Japanism and narration, the discovery of the historical consciousness of the colonial generation in Korea, and finally, the remains of resistance against distorted collective memories.
- List Of Citation (KCI)
NO | Author | Publisher | Article | Journal | Volums(Issue) | Page |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kim Yongui | The Japanese Culture Association Of Korea (Jcak) | Park Kyeongri's Critical Recognition of the Japanese Emperor | Journal of Japanese Culture | (69) | 217 ~ 235 |
2 | 김선하 | Korean Language & Literature | The Study of Postcolonial Narrative in <To-ji> -centered on the subject of postcolonial- | Korean Language & Literature | (80) | 163 ~ 192 |
3 | Park, Sang-min | 한국근대문학회 | Pak Kyong-ni’s novel Toji and the Samil Movement | Journal of Modern Korean Literature | 20(1) | 7 ~ 36 |
4 | Kim Yongui | 한국일본어문학회 | 박경리의 『토지』와 일본인식 -『토지』에 등장하는 일본 문학자- | Korean Journal of Japanese Language and Literature | 1(51) | 305 ~ 324 |
5 | 전예진 | The Society Of Modern Literary Theory | The Influence of PTSD on the Movements of Characters in Toji (Land) — In case of Seo-hee and Bong-soon | THE JOUNAL OF LITERARY THEORY | (70) | 409 ~ 432 |
6 | Susanna Lim | The Academy of Korean Studies | Wrestling with Japan:The Colonial Legacy and the Construction of National Identity in Pak Kyongni’s Toji (Land) | The Review of Korean Studies | 22(1) | 259 ~ 284 |
7 | JUNG SILVI | Chunwon Research Society | 반우생학적 서사의 창안과 연민의 능력 -『토지』에 나타난 내선결혼의 문제를 중심으로 | Chunwon Research journal | (22) | 77 ~ 102 |
8 | Heoktae Kwon | The Society of Korean Literary Studies | Korean discourses on Japan, centering on the question of ‘objectivity' and 'universality' | Journal of Korean Modern Literature | (55) | 169 ~ 200 |
9 | Lee, Do-Heum | The Society Of Korean Language & Culture | Representation of the Other and Realization of the Alterity in East Asian Literature | Journal of Korean Language and Culture | (73) | 219 ~ 239 |
10 | KIM YEONSOOK | The Association of Korean Education | National Epic Composition Method in The Land | KOREAN EDUCATION | (105) | 409 ~ 433 |
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