일본군 ‘위안부’의 유령적 삶과 애도의 가능성 - 김숨의 『한 명』과 노라 옥자 켈러의 『종군위안부』를 중심으로
The Possibility of Ghost Life and Mourning of the Comfort Women -In Kim Soom's One Person and Nora Okja Keller's Comfort Women [One Left]
역사연구
약어 : The Journal of History
2017, vol., no.33, pp. 185-217 (33 pages)
발행기관 : 역사학연구소
연구분야 : 인문학 > 역사학 > 한국사
길혜민 /Gil, Hye-min 1
1서울시립대
초록
본고는 일본군‘위안부’를 주제로 다루는 두 소설 김숨의 『한 명』과 노라 옥자 켈러의 『종군위안부』를 함께 검토한다. 두 작품은 모두 역사의 부정의를 기억하면서 애도를 매개하는 존재로 ‘유령’을 도입한다. 이들의 소설은 스스로를 일본군 ‘위안부’라 선언하고 증언하지 않은 자들의 노년의 삶을 기록한다. 두 작가는 우리가 볼 수 없는 얼굴을 가진 이 여성들의 침묵에 대하여 상상하며 재현을 시도한 것이라 볼 수 있다.
김숨의 『한 명』은 재개발 직전의 15번지에 혼자 살면서 자신의 기억을 더듬는 ‘그녀’가 티브이 앞에서 다른 생존자들의 삶을 들여다보던 것을 멈추고 자신의 침묵을 깨고 생존자로 도약하려는 과정을 다루고 있다.
한편 노라 옥자 켈러의 『종군위안부』는 여성주의적 구술사 기록방식인 ‘듣기’, ‘받아적기’와 유사한 형식의 소설이다. 여기에서 아키코(순효)는 자신과 같은 이름을 가진 아키코(인덕)의 몫의 삶을 대신 살면서 일본군 ‘위안부’가 되어 돌아오지 못하고 죽어간 기억의 주인공들을 위해 염과 습을 하는 등 고통을 받은 이들을 위한 장례의식을 치른다.
이 두 작품은 전쟁 이후 귀국한 일본군‘위안부’의 삶을 상상하고 그들이 기억을 어떻게 마주하는지 보여준다. 위안부였던 여성들이 피해자에서 생존자로 도약하는 이야기를 각각 다르게 다루지만 육체의 고통이라는 공통점을 가지고 인간 세계 주변을 배회하는 ‘유령’들이라는 존재에 대한 애도를 모색하는 작품으로 읽을 수 있을 것이다.
This article will examine two novels that have the theme of comfort women of Japanese soldiers, Kim Soom's One Person and Nora Okja Keller's Comfort Women.
Both pieces contain history's injustice while including a spirit that mourns for the victims of this injustice. Both of these stories document the life of the olden age women who have claimed that they were the comfort women of the Japanese soldiers but have not yet testified. The authors were trying to allow the readers to imagine these women, whose faces they are unable to see, and to reenact the incidents that caused these women's silence.
Kim Soom's One Person is about a person living by herself at the “15th street” before the building was redeveloped and it explains the process of how this person —after watching the other survivors' lives on T.V.-- decides to break her silence as a victim and instead become one of the survivors. On the other hand, Nora Okja Keller's Comfort Women is written by using a form that is similar to feminist practice of oral history, listening and writing down method. In these testimonies, Akiko (Soon Hyo) lives the life of a person who has the same name as her, Akiko (In Deok) and in the process becomes a ‘comfort women’ for the Japanese soldiers, which leads her to dying and being unable to come back home. In this book, the author expresses the pain between these two by having a mourning ceremony such as washing and shrouding the corpse to pay her respect for the survivors that still suffer from these memories.
These two pieces show how these women face their memories of the past and their life after returning to the home country after the war. Although the process of transitioning from a victim to a survivor is written differently for each book, both books can be interpreted as pieces that have the commonality of the physical pain which is expressed through the mourning ‘spirits’ that are wandering over the human world.
No comments:
Post a Comment