2023-01-12

이찬수 영혼의 정치학 : 천황제와 신종교의 접점

SNU Open Repository and Archive: 영혼의 정치학 : 천황제와 신종교의 접점

영혼의 정치학 : 천황제와 신종교의 접점 : The Politics of Soul : Where Emperor System and Memorial Service of the Deceased Meet

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Authors
이찬수
Issue Date
2013-08-15
Publisher
서울대학교 일본연구소
Citation
일본비평, Vol.9, pp. 112-143
Keywords
emperor system ; memorial service ; the politics of soul ; new religion ; Rissho Koseikai ; 천황제 ; 조상제사 ; 영혼의 정치학 ; 신종교 ; 릿쇼코세이카이
Abstract
일본에서 신도(神道)는 인간의 위로를 받지 못한 원령(怨霊)을 조상신 차원으로 승화시키고 제사를 통해 조상신의 가호를 기원함으로써 현실의 풍요를 보장받으려는 민중적 신앙이었다. 이 글에서는 첫째, 메이지 정부(1868~1912)가 신도를 국가적 통치 시스템의 근간으로 삼으면서 천황의 정당성과 국가적 통일성을 확보해가는 과정을 분석하고, 둘째, 그 과정에 담긴 종교적 측면이 신종교의 형성 과정과 어떤 관계에 있는지 파악하고자 했다. 메이지 정부는 부모에 대한 효행을 선조에 대한 제사와 연결시키고 제사의 대상을 일본의 신화적 기원인 아마테라스에까지 확대시켜서, 아마테라스의 후손이라는 천황을 숭배하게 하고 그를 통해 천황 중심의 통일 국가를 성립시키기 위한 정책을 폈다. 특히 전몰자의 혼령을 위로하고 제사함으로써 국민의 호국적 자세를 강화하고, 그를 통해 국민의 정신적 통합을 이끌어내는 장치를 이 글에서는 영혼의 정치학으로 명명했다. 메이지 정부는 불가시적 영혼에 대한 국민적 담론을 조장해, 조상 제사를 통해서는 가족적 질서를 확립하고, 천황 숭배를 통해서는 국가적 통일성을 확보했다. 이러한 정책은 국가의 일방적 종교 행위가 아니라 일본의 오랜 관습이라는 사실을 강조함으로써, 외적으로는 그리스도교, 불교 같은 제도화한 종교의 자유를 보장하는 형식을 취했다. 그 과정에 국민들 사이에서는 사자(死者)의 영혼을 위로하거나 조상을 숭배하는 종교적 행위가 문화 혹은 관습이라는 이름으로 자리 잡게 되었지만, 자신들이 종교적인 행위를 한다는 의식은 가지지 못했다. 이러한 대중적 정서를 반영하고 구체화시키며 다양한 신종교들도 탄생하게 되었다. 상당수의 일본 신종교가 죽은 이의 혼령과 관계 맺는 민중적 종교심을 근간으로 하고 있다는 점에서 메이지 정부가 시도한 영혼의 정치학은 주요 신종교들의 형성과 유지에도 적지 않은 영향을 끼쳤다. 그러면서도 덴리교 같은 선구적 신종교들은 신도의 국가화 같은 국가주도형 정책에 저항하며 독자적 종교 세력을 구축하기도 했다. 20세기 중반에 생겨난 릿쇼코세이카이(立正佼成会) 같은 불교계 신종교는 정교분리의 원칙을 존중하고 개인의 종교적 주체성을 확보하고자 했다. 일본 내 상당수 신종교들은 이런 식으로 국가신도 분위기에 저항하면서 개체 혹은 주체 중심의 근대성을 확보하기도 했다. 그러나 천황제가 강화한 사자의 위령 및 조상신 숭배 전통에 기반해 성립되었고 천황제에 대한 비판적 평가에 대해서는 다소 취약하다는 점에서, 교파와 관계없이 신도와의 연속성을 벗어나기 힘들다.
Shinto is a Japanese religion that prays for the gods blessings in order to guarantee abundance in their lives, through the memorial services which sublimate mononoke, vindictive spirits not yet consoled by living humans, into gods of forefathers. This paper addresses the process in which the Meiji government (1868-1912) finds its way to gain legitimacy and unity as the government, and how it uses the believers as the control system of the nation. In addition, this paper further discusses the relationship between the religious segment of the process and the creation of new religions in Japan.
Nationalization of Shinto, initiated by the government, considered filial behaviors as an extension of memorial services. The government publicized the worship of Amaterasu, a mythical origin of Japan, leading to the worship of the Japanese emperor who was believed to be the descendent of Amaterasu. The whole process of nationalization of Shinto was politically carried out in order to establish Japan as an emperor-centered nation. Therefore, this paper uses the term The Politics of Soul which designates the system through which the government strengthened the peoples patriotism and unified their cognizance, by mandating memorial services in which the people consoled the souls of the war dead. The Meiji government established orders and hierarchies within families by promoting Japanese peoples ideas and discourse with respect to invisible souls. Also, the compulsory
emperor worship enabled the government to generate unity that worked on the national level. The Meiji government explained that these processes are part of Japans long-term customs, having nothing to do with the governments deliberate performance of religious actions. Through these processes, the government externally granted freedom of religion to the people, allowing them to perfunctorily believe in such institutionalized religions as Christianity and Buddhism. In the meantime, it became ordinary for Japanese people to perform religious actions in order to console the souls of the dead and to worship their ancestors. Because these deeds were considered customary in Japanese society, the people grew blind to the religiosity of their own behaviors. This process and the norm of the people it created had influences on new religions in Japan. The Politics of Souls attempted by the Meiji government left a great impact on the formation and maintenance of the newly appearing religions, because a large number of newborn Japanese religions are fundamentally based on the peoples religious mindset that builds relationships with souls of the dead.
Moreover, some revolutionary new religions, such as Tenrikyo, construct self-sustaining religious groups in order to make a strong stand against the government-steered plans such as the nationalization of Shinto. New buddhist religions, such as Rissho Koseikai, respect the idea of separation of state and religion in order for the individuals to have religious rights and identities. A large number of new religions in Japan seek modernity as they resist against the atmosphere of State Shinto. Nonetheless, the new religions are established upon the tradition of the souls of the dead and worshiping of their forefathers, both of which were reinforced by the Emperor system. For these reasons, the new religions, regardless of denominations, cannot be explained without understanding Shinto and its influence on them.
ISSN
2092-6863
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/92068
Files in This Item:
PDF05_영혼의 정치학 천황제와 신종교의 접점.pdf
4.67 MB
Appears in Collections:
Graduate School of International Studies (국제대학원)Institute for Japanese Studies(일본연구소)일본비평(Korean Journal of Japanese Studies, KJJS)일본비평(Korean Journal of Japanese Studies) Volume 09 (2013. 08.)

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